IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Covid политиката на Пекин спря възхода на автомобилния пазар в Китай

Темпът на растеж при продажбите на електромобили също се забавя през ноември

13:35 | 08.12.22 г.
Снимка: Bloomberg L.P.
Снимка: Bloomberg L.P.

Продажбите на дребно на леки автомобили в Китай се понижават през ноември, тъй като строгите ограничения поради все още стриктния подход на страната към разпространението на коронавируса задържаха кандидат-купувачите далеч от автосалоните, съобщава Bloomberg.

Обемът на продажбите достига 1,67 млн. броя, което представлява спад от 9,5% спрямо ноември 2021 г. и понижение от 10,5% на месечна база, показват данни на Китайската асоциация за леки автомобили (PCA).

Продажбите на превозни средства, използващи нов вид енергия (NEV), които включват електрически автомобили и плъгин хибриди, растат с 58,2% на годишна база до 598 хил. броя, водени от местния концерн BYD Co. и американската компания Tesla Inc. Доставките на NEV автомобили може да достигнат 8,4 млн. броя през 2023 г., прогнозира PCA.

Въпреки това продажбите на NEV превозни средства изостават от обемите през октомври, когато бяха регистрирани 722 хил. електрически автомобила.

„Все още сме оптимисти за продажбите на NEV през 2023 г., с увеличение от поне 30%“, изтъква Цуей Дуншу, генерален секретар на PCA. Според него доставките на електрически и плъгин хибридни автомобили за 2022 г. вероятно ще достигнат 6,5 млн. броя.

Подкрепеният от Уорън Бъфет китайски автоконцерн BYD достави 230 427 превозни средства през ноември, докато доставките на Tesla достигнаха рекордните 100 291 електромобила. Около 62 493 броя от произведените в Китай Model 3 и Model Y са продадени на вътрешния пазар, докато 37 798 от тях са били изнесени, изтъква PCA.

Китайската автомобилна индустрия, подобно на повечето други сектори по света, беше възпрепятствана от подхода на Пекин за нулева толерантност към коронавируса, от който властите една наскоро започнаха да се отдръпват.

През последните почти три години китайското правителство и местните власти налагаха частични блокировки, които принуждаваха хората да живеят във временни карантинни лагери или на работните си места, подлагайки големи части от населението на масови тестове.

Това повлия на икономическия растеж на страната и на производствените графици на автомобилните производители, включително на Volkswagen AG и Honda Motor Co., които трябваше да спрат или съкратят значително производството.

Базираната в Гуанджоу Xpeng Inc., например, достави само 5811 превозни средства през ноември и 5101 автомобила през октомври. Друг китайски производител на електромобили, Li Auto Inc. заяви, че производството на два от неговите модели е било отложено поради липса на „основни компоненти“.

„Коронавирусните огнища и последвалите блокади в някои важни райони за автомобилния пазар, включително Гуандун, Чунцин и Хънан, засегнаха както доставките, така и търсенето, което доведе до недочакват спад“, изтъква Цуей.

Въпреки това се очаква продажбите на автомобили да се повишат през декември преди отпадането на държавните субсидии за по-чисти превозни средства и края на данъчните облекчения за бензинови автомобили с ниски нива на емисии.

От началото на годината до ноември близо 20% от всички нови автомобили, продадени в Китай, представляват изцяло електрически превозни средства, което означава, че азиатската страна продължава да трупа преднина пред пазарите в Европа и САЩ по отношение на електрификацията, посочват от Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA).

Продажбите на нови електрически коли в Китай са се увеличили с 89,4% до 2,9 млн. броя в периода януари-септември. Този резултат до голяма степен се дължи на правителствените стимули, които целят да увеличат продажбите след прекъсванията в производството и доставките, причинени от строгата политика на Пекин за ограничаване на разпространението на коронавируса през пролетта.

Според BloombergNEF делът на Китай в глобалните продажби на леки електромобили се е увеличил от 26% през 2015 г. на 48% през 2021 г. до 56% през първата половина на 2022 г. BNEF очаква голям скок през последните месеци на годината, който може допълнително да увеличи дела на азиатската страна до над 60%.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:35 | 08.12.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още